Jeg er en karikatur av en førtiåring på vei ut av småbarnstilværelsen. Jeg har landeveissykkel i garasjen, tredemølle i kjellern og jeg baker surdeigsbrød ingen av barna vil spise. Jeg elsker å utfolde meg med motorisert verktøy uten opplæring, mens jeg drømmer om å bli møbelsnekker og glemmer å kontrollmåle. Da jeg nærmet meg tredve begynte jeg å gå langrenn og sakte, men sikkert har det vokst til å bli min store lidenskap og hobby. Gjennom året trener jeg med fokus på vinteren og i 2027 er Birken det store målet for femte år på rad. TV-sendte skirenn, uansett format og lengde, sluker jeg med ukritisk apetitt. Er det ikke noe ferskt tilgjengelilg, leter jeg fram en gammel femmil, stafett eller et langløp.
Parallet med skigåing på snø er jeg blitt stadig mer glad i å gå på rulleski. Det er en fantastisk måte å bevege seg på, være ute og å bruke som transportmiddel. I flere sesonger gikk jeg utelukkende på gang- og sykkelveier, før jeg våget meg ut på landeveien. Med det åpnet det seg en helt ny verden av muligheter og turer som har gitt utallige timer og kilometer med gode opplevelser og glede. Ettersom entusiasmen har økt har jeg begynt å ta med med rulleskiene til nye steder i både jobb- og privatreiser. Jeg syns det har vært utfordrende å finne gode tips til fine turer og har tenkt at det kan gjelde for flere. Derfor har jeg laget denne samlingen med rulleskiturer som kanskje kan komme andre til hjelp.
Nye turer
Planen er at det med ujvene mellomrom skal legges til nye turer fra kriker og kroker rundt i landet. Noen av de skal jeg komme med selv, men forhåpentligvis er det andre der ute som har turer å bidra med.
Har du en tur du ønsker å dele? Bruk dette enkle skjemaet. Gode forslag blir tatt med videre og publisert ved anledning.
Oppsett
Turene presenteres først med lengde, vanskelighetsgrad, kart og kort beskrivelse. (Noen av kartene kan lastes ned som GPX.) Under kartet følger først et punkt om ting å være ekstra oppmerksom på som f.eks. et uoversiktlig kryss, en bratt bakke, en ferist og gruspartier Etter det følger tips parkeringsplasser, kollektivmuligheter, bollestopp og badeplasser. Til slutt står det når turen sist ble rullet og av hvem.
Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Trygg Trafikk har sammen laget elleve rulleskivettregler.
(Kilde https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/til-fots/rulleskivettreglene/)
1. For å trene i trafikken må du beherske rulleski godt. Dette gjelder særlig bremsing og vending.
2. All opplæring og undervisning må skje på steder uten biltrafikk.
3. Barn under 15 år bør ikke gå på rulleski på trafikkerte veier.
4. Ved bruk av veibanen går du i hovedsak på høyre side av veien.
5. Tren kun på steder hvor du er godt kjent. Unngå stor trafikk, farlige utforkjøringer, svinger og veikryss.
6. Gi tydelige signaler til andre trafikanter og gjør deg forstått i trafikken.
7. Kle deg synlig og bruk alltid refleks. Treningen bør foregå i dagslys.
8. Bruk alltid hjelm. Glem heller ikke briller som beskytter øynene.
9. Unngå musikk på øret for å ha fullt fokus i trafikken.
10. Sørg for at utstyret er i orden og godt vedlikeholdt. Sjekk stavpigger og ski før bruk.
11. Staver og trinser på diameter ≥ 30 mm anbefales under organisert trening, og det blir påbudt i rulleskikonkurranser fra 01.07.22.
Mange er skeptiske til rulleski. Stort sett hver gang jeg nevner at jeg går på rulleski blir jeg spurt om hvordan en bremser og om det ikke er voldsomt farlig. Mitt svar er at rulleski er relativt enkelt å mestre og at læringskurven er tilfredstillende bratt i starten. Som med alt annet er det snakk om mengdetrening, men det skal ikke så store mengder til før en er godt i gang.
Er du helt fersk på rulleski er det en god ide å starte på et oversiktlig sted med god asfalt og uten biltrafikk og andre stressende faktorer. En tom skolegård eller lignende er ideelt. Rulleskiløypene som finnes mange steder er ikke å anbefale, de er ofte krevende med bratte bakker og krappe svinger.
Har du greid å rote deg inn på denne nettsiden greier du helt sikkert finne gode rulleskiinstruksjonsfilmer andre steder på internettet.
(Jeg går utelukkende klassisk og må overlate til andre å gi vurdering av hvordan dette fortoner seg med skøyteski.)